Thursday, November 20, 2008

people people of the world

aku ada perangai suka analyze orang or benda lebih-lebih. tak perlu pun kan? tak ada orang suruh, nor dapat duit pun bila buat benda tu. but by doing so, i sometimes learn something. konon-konon macam best la hasil analisa aku tu. haha.

sebab habit ni juga la aku tak boleh belajar kat library masa dulu. aku lagi suka tengok orang dari buku aku. so end up buang masa kat library. kalau tak ada orang pun, aku tidur sebab aircond library sangat sejuk sampai ke tulang sum-sum.

ok back to analyzing. i attended a wedding last week. ada satu makcik ni sangat kalut nak mendapatkan goodie bag untuk semua orang yang menghantar pengantin. dia kira geng menghantar la nih. siap kira orang dari negeri ni berapa, dari negara tu berapa. gelabah jek aku tengok. takut sangat tak dapat goodie bag tu. padahal takde apa pun dalam tu. sabun fruitale sebiji, kerepek, kuih telinga ke*ing and tah hape lagi aku tak ingat. memanglah kadang-kadang tengok goodie bag macam best jek macam eager nak dapat tapi kalau tukang bagi tak kasi kat kita macam mana? aku rasa tak perlu menggelupur macam time tercekik nak cari air. but somehow i think this is very universal in malaysia and in malay weddings. makcik-makcik sanggup berbunuhan ok nak dapatkan goodies or apa-apa jek la yang akan diberi kepada tetamu. especially kalau host buat-buat kategori orang awam dapat ni, orang tak awam dapat tu, orang special dapat ni. memang tiba-tiba terasa sungguh competitive untuk mendapatkan kesemua barang. kalau nak dapatkan untuk diri sendiri tahan lagi. tapi selalunya termasuk untuk anak-anak, sedara mara, jiran-jiran dan macam-macam lagi. so masa aku nak kahwin dulu, aku telah mengambil kira faktor makcik-makcik ni untuk mengelakkan pertumpahan darah dari berlaku. baik tak aku? haha. so semua orang dapat benda yang sama. takder gift special or what not. kalau ikut rasa macam nak buat tapi nanti aku sendiri yang confuse nak bagi sape sebab semua yang datang adalah special. supaya adil, semua orang dapat balang kaca mini berisi telur pindang di dalam beg kertas kecil.

oh ni baru kategori makcik. untuk kategori lain, aku cakap nantilah. sudah malas mau type. bye!

1 comment:

Unknown said...

whylaaa zie...

aku dah draft comment 2 kali dan x berjaya. mencik la. mood pun dah hilang.

btw, i like this entry. hehe. ye lah kan, u pun tau la kan, i pun suke analyse, aku takde apa nak buat kan. pastu selalunya bila aku bg komen terhadap analisis, aku akan diuji pulak later2 dgn pangai seperti org ittew.. huhuhu. takut!

so skg, i harap2 dah tua nnt, i takde la sawan nak kumpul goodies, muahahaha. sbb skg ni i kdg2 lupa pun nak amik, kalau amik dah berbulan2 tak bersentuh pun letak atas meja makan, ntah apa ada dalam. hahahaha. (apa je yg aku x lupa)..hoh!