Wednesday, January 16, 2013

kiasu

lately ni aku notice ramai sangat orang kiasu
actually aku pun ada trait ni tapi harapnya tak obvious
what? nak ngaku tapi macam tak nak mengaku
cannot go lah like this hehe

confession, ada masa-masa aku memang kiasu
nak specify time bila kiasu tu, macam tak boleh nak recall pulak
tapi memandangkan sks is my bff now, masa nak ngendeng dengan bff (naik bas) lah kiasu
especially bila pakcik drebar kesayangan hamba lambat tiba
crowd geng senawang mula accumulated
mana taknya, geng bas no 1 bergabung dan meletup dengan geng bas no 2

dulu naive, aku ingat tak payahlah beriya berebut kan
ingatkan rakyat malaysia dah improve but i was wrong
the more the makcik-ness in a makcik, the more kiasu they become
himpit, tolak, siku dan sebagainya
tu tak masuk lagi kiasu dari segi kata-kata

i learnt my lesson
sejak dari itu, aku memupuk spirit kiasu di sebalik muka yang buat-buat tak kiasu kahkahkah
cuma aku mesti bagi ruang untuk ibu-ibu mengandung
mana boleh himpit mereka, sakitlah perut oi, apa ingat diorang tipu ke pakai helmet?

itu  kisah naik bas, belum lagi kisah nak turun bas hahaha
mesti lawak, turun bas pun nak kiasu
kalau fikir dalam keadaan rasional, macam lawak
tapi itu hakikat
bayangkan, bila kita duduk di seat sebelah tingkap, maknanya kena lalu depan orang yang duduk seat dekat dengan aisle bas kan
so kalau orang yang seat-nya di aisle bas tak mahu keluar, kita akan menghadapi cabaran sikitlah dek kerana kekangan ruang
maka, proses nak keluar tu tidaklah lancar
sebab nak kontrol perut, nak make sure pungkok tak kena muka orang sebelah kita tu, bag dan semua barang yang kita bawak tak menghempuk orang itu dengan sengaja dan macam-macam lagilah nak kena kawal
bila nak turun, orang yang nak turun akan beratur di aisle kan
so kita ni nak masuk aisle yang dah sesak tu, nak kontrol pungkok perut dan barang
berpaut pada kerusi di depan orang sebelah kita supaya kita tak terduduk dekat dia
and orang dekat aisle tak bagi kita chance nak menyelit masuk ke dalam queue mereka
how's that???? kiasu takkkk orang yang dekat aisle tu?
kalau bagi aku mencelah pun, aku pasti kau tak kan lambat sampai 3 minit
beza seorang manusia je kot dalam line tu
ok assuming aku orang yang first nak mencelah
kalu tak assume, ramai mencelah, boleh kot lambat 3 minit hahaha
sebab aku bagi wey orang yang nak mencelah masa aku berada di aisle bas tu
tapi bila aku nak mencelah macam tak bagi, apa ni? kau kenapa?

quoting uncle taxi bila balik dari mall sepuluh kuasa enam (mega)
'haiya! kalau kasi jalan pun daging talak keluar!'
hahahaha i lurf u uncle
uncle maksudkan, kalau kita bagi jalan kat orang pun, takde punya daging tangan atau mana-mana bahagian badan kita nak terkeluar atau tercabut atau at least berdarah
comel sungguh kata-kata itu, nak tiru pada satu hari nanti

so kesimpulannya, these days kita kena jugak kot kiasu, sikit-sikit and kena tempat
kalau tak kiasu, susah kot sebab orang keliling kita semua akan kiasu
mana boleh tahan!





No comments: